maandag 29 september 2014

KANS OP EEN TWEEDE LEVEN?


KANS OP EEN TWEEDE LEVEN?


Stel je voor, dat je op je sterfbed ligt en ontdekt, dat je niet echt geleefd hebt? Je jachtige bestaan zorgde ervoor, dat je niet eens heb kunnen stilstaan bij wat het leven voor jou betekent. Je was altijd al de stille wanhoop nabij, omdat je leven vaak leek op een ‘open’ gevangenis, waar materialistische zaken en conformiteit aan gangbare normen, de dienst uitmaakten. Wat had je je graag willen terugtrekken in een hutje op de hei! Je had je dan kunnen bedruipen met het verbouwen van wat groente, terwijl je de kans kreeg om te wandelen, te lezen, de vogels te verkennen, te schrijven en gewoonweg te genieten van je bestaan. Wat een idylle!

Het is nooit te laat om je leven een nieuwe draai te geven. Je kan er opeens op uit trekken met de caravan of de boot, met achterlating van al je dagelijkse beslommeringen. Genoeg is genoeg, moet je dan maar denken. Je wil zeker af en toe beleven, wat echte vrijheid inhoudt. Daar is een andere omgeving voor nodig, want vrijheid moet ontdekt worden, het ligt niet voor het oprapen. Als je je dure leven, desnoods even, vaarwel zegt en vertrouwt op de natuur, die in wezen in bijna alles kan voorzien, dan merk je, dat je rijker kan zijn dan ooit. Je staat niet meer op een voetstuk, zoals in het ‘gewone’ leven, noch moet je zo nodig die rijkdom nastreven, want je bent toeschouwer daarvan geworden!


Talloze diersoorten hebben een winterslaap, vaak niet eens in de winter. Sommige lichaamsfuncties worden soms maandenlang buiten werking gesteld. De mens zou hierdoor geinspireerd kunnen worden, door zich af te zonderen van alle dingen, die anders op hem af zouden komen. Dat zou ook tot gevolg kunnen hebben, dat je niet meer zo op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen. Zoals de Japanse soldaat Onoda, die pas 29 jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog, uit de jungle tevoorschijn kwam en zich overgaf, met zijn Samurai zwaard, aan de autoriteiten van de Filippijnen.

De kwaliteit van het leven gaat boven alles. Het kan geen kwaad om de auto van het leven langs de kant te zetten en een leerzame wandeling door het bos te maken. De natuur zal je begroeten!

DIEDERIK SCHMULL

29 September, 2014

WESTCLIFF-On-SEA, Essex, U.K.

vrijdag 19 september 2014

DE SPRONG NAAR EEN SUPERBESTAAN

DE SPRONG NAAR EEN SUPERBESTAAN

Als je eenmaal een manier hebt gevonden om te overleven, is het zaak om de wonderbaarlijke sprong te wagen naar een superieure levensvorm, die bij jou, en misschien uitsluitend bij jou past. Want iedereen is uniek en draagt het zijne bij tot de ontwikkeling van het universum. Pas veel later zal je misschien duidelijk worden, hoe belangrijk de schakel is geweest, waarvan jij deel hebt mogen uitmaken. Is het niet sensationeel, dat de vooruitgang van de mensheid mede aan jou te danken is? Je bent niet bovennatuurlijk, maar je bent juist een essentieel deel van de natuur, die jou betrekt bij haar evolutie.

De huidige generatie is reeds bezig om de begrippen van tijd en ruimte op hun kop te zetten: de onstuimige groei van het internet bevrijdt je immers van het fysieke, waardoor je in staat wordt gesteld om de ideeen van de gehele mensheid vliegensvlug te delen. Daardoor vorm je alleen al een onderdeel van de grote sprong voorwaarts van de mensheid als geheel! Het idee van je eigen superbestaan is geen luchtkasteel meer, hoe erg de ‘werkelijkheid’ van het externe leven ook schijnt. Want tijd en ruimte worden op den duur naar jouw hand gezet, geloof het of niet!


Je zal mettertijd inzien, hoe belangrijk je wel bent en niet, hoe onbelangrijk je geacht wordt te zijn. Zonder een dosis aanstootgevend egoisme te botvieren, kan je best ‘groot denken’, want dat komt de gehele mensheid ten goede. Je zal nu door alle onzichtbare barrieres heen kunnen breken. Je bent je opeens bewust van de onmisbare rol, die voor jou, bij de enerverende ontwikkeling van de wereld, is weggelegd.

DIEDERIK SCHMULL

19 September, 2014

WESTCLIFF-On-SEA, Essex, U.K.


=

dinsdag 16 september 2014

HET LEVEN IS EEN SPEL, NIET EEN STRIJD


HET LEVEN IS EEN SPEL, NIET EEN STRIJD

Waarom zou je je leven extra pijnlijk maken, door jezelf voortdurend in de strijd te werpen tegen Jan en Alleman? Misschien moet je je minder zorgen maken over bepaalde doelstellingen en juist meer over je eigen welzijn. Dat zou dan meteen tot minder angst leiden. Daar heb je recht op! Je moet af en toe stilstaan bij het feit, dat geweldloosheid in jouw geval veel effectiever zou kunnen zijn. Waarom zou je jezelf opofferen voor een zaak, die niet direct met jezelf te maken heeft?

Je hebt een unieke bestemming, die jij alleen kan bereiken, niemand anders. Die bestemming is al deel van jezelf, er bestaat al een ‘afdruk’ van in jezelf en dat is je ware zelf. ‘Zoek en je zult vinden!’ (Lucas 11: 1-13). Want dat is jouw diepste verlangen, wat zich opeens volledig van je zal meester maken. ‘Dit ben ik!’ roep je dan uit.

Nu ben je op weg om deel uit te maken van het oneindige heelal, waar je je beschermd voelt tegen onverkwikkelijke onvrede, die het gevolg is van angst in de hitte van de strijd. Waarom zou je steeds maar ten strijde trekken tegen wat je niet aanstaat? Volg liever de weg van de minste weerstand, want dan ontloop je tegenspoed, wat je niet heb verdiend.

Zelfs als je vurigste wens helemaal niet in vervulling lijkt te gaan en je eigen succes een totale illusie lijkt, moet je je toch daarop voor te bereiden. Want als je op een deur klopt, zou die wel eens open kunnen gaan. Als je je dat maar intens voorstelt, dan trek je die realiteit aan. Doe net alsof iets al gebeurd is en voordat je het goed en wel in de gaten krijgt, heeft het al in feite plaatsgevonden. ‘Ik heb het voor mekaar!’ roep je dan uit.

DIEDERIK SCHMULL

16 September, 2014

WESTCLIFF-On-SEA, Essex, U.K.


=

zaterdag 6 september 2014

WEES TROTS OP JEZELF


WEES TROTS OP JEZELF


Iemand zonder doel, zal moeite hebben om het levensbestaan te rechtvaardigen. De wereld draait door, zolang er mensen zijn, die hun bijdrage leveren. Menselijke vooruitgang is de essentie van het leven en moet daarom rijkelijk worden beloond. Wees trots op het resultaat van al je inspanningen en ook op de eventuele materiele of geestelijke rijkdom, die hierdoor wordt opgebouwd. Verwacht niets minder dan het beste in het leven, zowel wat men zelf in het leven roept, als wat anderen presteren. Neem geen genoegen met middelmatigheid. Berust nooit in een ‘onvermijdelijk’ onbevredigend resultaat.

Je uiteindelijke doel moet zijn, om je creatieve geest te laten zegevieren over de starre, traditionele structuren van een staat of van welke organisatie dan ook. Geef je voorstellingsvermogen vrij baan! Want alleen op die manier volgt de ene creatie na de andere. Je bent pas goed bezig als je doelbewust in beweging blijft. Blijf geloven in je dromen en laat anderen je niet van de wijs brengen.

Ben je bereid om de volle verantwoordelijkheid op je te nemen voor een superieure verdienste? Dat is vaak tegen de stroom inzwemmen, want de maatschappij heeft middelmatigheid regelmatig beschermd en zelfs tot ideaal verheven. Je moet echter proberen om je eigen ideaal in leven te houden, eventueel ten koste van vrede met je naaste omgeving. Je moet durven om uit het gareel te geraken. Daar is de nodige moed voor nodig. Daarom mag je gerust trots zijn op de eventuele welvaart, die daarvan het gevolg zou kunnen zijn.

DIEDERIK SCHMULL
6 September, 2014

WESTCLIFF-On-SEA, Essex, U.K.


=

woensdag 27 augustus 2014

STREEF NAAR TOTALE ZELFDISCIPLINE


STREEF NAAR TOTALE ZELFDISCIPLINE

Vergeet het louter streven naar Geluk en naar Zelfvoldoening. Streef juist naar uitstel van onmiddellijke bevrediging. Wees verheugd door de tegenspoed, die je moet meemaken. De pijn van alle problemen vormt juist je karakter en duwt je in de goede richting, namelijk in de richting van zelfdiscipline. Zonder pijn kan er geen winst worden geboekt. Want dan alleen ontstaat het verlangen om te ontsnappen aan die pijn. Leef je uitsluitend op de ‘automatische piloot’, dan laat je een heel rijk leven links liggen. Een gewone levensweg is meestal vol van gemiste kansen!

Totale discipline is je antwoord op al je problemen. Want nu neem je de verantwoordelijkheid op je om een moeilijk leven niet uit de weg te gaan. Waarom zou je leven eigenlijk gemakkelijk moeten zijn? Zo zit het leven niet in elkaar! Maar discipline opent de deur naar buitengewone beloningen. Je gaat de confrontatie aan met negatieve dingen, die je anders opzettelijk zou hebben vermeden. Uitstel van essentiele beslissingen maken je geest overbelast. Je wil juist af van die hoop, dat problemen vanzelf wel zullen verdwijnen. Dit maakt je pas echt tot een ‘vrij’ mens, die open kaart speelt en niet verleid wordt tot het afschepen van de problemen naar een hogere autoriteit. Want dan komt je vrijheid pas echt in gevaar.

Discipline kan je die gemoedsrust opleveren, waardoor het leven veel aangenamer wordt. Je bent nu op weg om alles te doen, wat je hartje begeert, zonder zenuwziekte. Je kan nu alles worden, wat je maar zou wensen. Een leven, gekenmerkt door discipline en doelsgerichtheid, kan de hoogste berg van het leven beklimmen!

DIEDERIK SCHMULL
27 Augustus, 2014

WESTCLIFF-On-SEA, Essex, U.K.

=

donderdag 21 augustus 2014

JE ONDERBEWUSTE ZIET HET EERDER


JE ONDERBEWUSTE ZIET HET EERDER

Je onderbewuste gevoelens lopen ver vooruit op de werkelijkheid. Daarom is het zaak om je onderbewuste te leren kennen en op de juiste wijze te programmeren. Daarom is intuitie ook onfeilbaar. Want al het goede en slechte, dat wordt doorgegeven aan je onderbewuste, wordt geregistreerd als een feit. Het heeft geen gevoel voor humor. Negatieve input maakt zichzelf meester van je persoonlijkheid, wat natuurlijk ook daarna tot negatieve ervaringen leidt. Een negatieve uitslag was al bij voorbaat deel van je geest en het was een kwestie van tijd, voordat het aan het licht werd gebracht. De ongeevenaarde macht van je geloof bepaalt grotendeels je omstandigheden. Spot niet met je onderbewuste en zorg ervoor, dat het de juiste signalen binnenkrijgt, want het is als een donkere kamer, waar de afdrukken worden gemaakt voor de echte foto’s later.



Het schitterende nieuws is echter, dat je van jezelf een splinternieuwe versie kan maken, door eenvoudigweg je gedachten en afbeeldingen onder controle te krijgen. Dit is de grote levenswet. Door te visualizeren, kan je je toekomst gunstig beinvloeden. Je onderbewuste speelt hierin een beslissende rol. Die heeft slechts een regelmatige dosis aan positieve emotie nodig, wat zich, net zoals samengestelde interest, exponentieel vermenigvuldigt.


Wellicht is je geest deel van de schier oneindige geest der mensheid zelf. Dat zou de wonderen van genezing ‘op afstand’, maar ook de mania onder de massa kunnen verklaren. Misschien sta je dus in verbinding met het formidabele verstand van de mensheid als geheel. Maar dan staat het je vrij om je alles in te beelden. De meest onzinnige waandenkbeelden zijn dan opeens binnen handbereik van je onderbewuste. Daar is niets mis mee, zolang je maar ‘normaal’ blijft!


DIEDERIK SCHMULL
21 Augustus, 2014

WESTCLIFF-On-SEA, Essex, U.K.

maandag 11 augustus 2014

ZIELSGELUKKIG!



ZIELSGELUKKIG!


Is de ziel onsterfelijk? We weten het niet. Het is een kwestie van geloof of ongeloof. De ziel is je ware persoonlijkheid, het ‘ware Zelf’. Vaak wordt er een onderscheid gemaakt tussen Geest (Geweten) en Ziel (Denken). De essentie van Geluk zou wel eens te maken kunnen hebben met een eerlijk inzicht in de ziel. Dat houdt in, dat je een confrontatie met je eigen ziel niet uit de weg gaat. Dan leer je pas de schaduwkanten van je eigen ziel kennen. Pas als je je weggestopte kant onder ogen ziet (niemand is perfect!), is er kans op inzicht in je eigen mysterie. Dit vraagt om respect en acceptatie, niet automatisch om een ‘oplossing’. Probeer je dat te verdoezelen, dan verlies je de mogelijkheid om te ontdekken, wat er eigenlijk aan de hand is.


Zelfbeschouwing van de eigen geesteswereld, ‘introspectie’, is tijdloos, maar wel verre te verkiezen boven therapieen met allerlei geneesmiddelen. Waarom zou je zo nodig op die manier ‘normaal’ moeten worden? Is het niet beter om je individuele onvolkomenheden te erkennen, waardoor die juist minder angst zullen opwekken? ‘Narcisme’ of een overdreven gevoel van eigenwaarde, wordt al gauw als persoonlijkheidsstoornis gedoodverfd. Je zou extra gevoelig zijn voor een depressie. Maar depressie is niet noodzakelijkerwijs ‘de vijand’, omdat je je dan pas echt bewust wordt van je ‘ware’ ziel. Dit lijkt een voorwaarde om veel beter en uiteindelijk zielsgelukkig te worden. Je wordt nooit gelukkig, als al het ‘slechte’ constant wordt weggemoffeld.

Je zou een nieuw stadium in het aardse leven kunnen betreden, als je in staat bent om je ware, natuurlijke persoonlijkheid te laten gelden. Gedane zaken nemen geen keer. Aanvaarding van je beperkingen betekent direct ook het staken van een nutteloze strijd als willoos ‘slachtoffer’, die geen uitzicht biedt op slagen. Je zou nu eindelijk de verantwoordelijkheid kunnen dragen voor dit moment en voor de toekomst. Je zou van alle druk bevrijd en ‘herboren’ kunnen worden!

DIEDERIK SCHMULL
11 Augustus, 2014

WESTCLIFF-On-SEA, Essex, U.K.